dinsdag 24 maart 2020

Vogels vliegen van......naar......

Sinds een paar dagen valt het me meer en meer op hoe aanwezig de vogels zijn in deze eerste lentedagen.
Ze vertonen zich veelvuldig en onbevangener dan ooit.

Ik woon in een huis met een tuin en had al vele jaren gezien hoe er in mijn tuin vogels nestelen en op zonnige warme dagen als de buitendeur openstond waagden ze zich zelfs weleens binnen om te kijken of er iets te knabbelen op de keukenvloer lag.
Maar dat waren de normale veel voorkomende vogels. In mijn tuin zijn dat merels, huismussen, een roodborstje, een winterkoninkje en koolmezen. De merels zijn het meest thuis. Ook omdat ze in de tuin geboren zijn en elk jaar weer een nieuwe nestplek zoeken en vinden en hun nageslacht ook in de tuin voortbrengen.

Maar vandaag zag ik toen ik me verplaatste tussen huis en supermarkt en weer naar huis een buizerd over een erf vliegen. Zo laag en wijdgevleugeld had ik er nog nooit een van zo dichtbij gezien. Ze zitten weleens op een paal in een van de vele velden waar ik langsrij, maar zelden zie ik ze vliegen. En al helemaal niet zo dat het voelt alsof ik hem aan kan raken.
Ik reed in een open cabrio en het had voor mijn gevoel letterlijk gekund.

En vanavond bij het ondergaan van de zon vertoonde in de boom waar ik op uitkijk een grote bonte specht zich!
Dat verschijnsel, vogels die normaalgesproken schuwer zijn en zich zelden vertonen op zeer nabije afstand van mensen, is een nieuwe ervaring.
En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de genomen maatregelen rondom het Coronavirus zorgen voor deze fascinerende opleving van de waarneming van vogels.

Heb je ook dergelijke dingen waargenomen?
Deel het vooral onder deze blog.

Laten we hier een goed nieuws over de natuur bulletin van maken!

Want goed nieuws is er nooit genoeg.
En wat is beter nieuws dan nieuws over vogels die geen grenzen nodig hebben om de beste plek te vinden om zich thuis te voelen.
Grenzeloos gelukkig kan ik worden van dergelijke beelden.

Bij dit bericht een foto van een glimp van de specht die ik zag. De buizerd kon ik helaas niet vastleggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten