zondag 19 juni 2022

'Het is precies hetzelfde'

Een tijdje terug haalde ik mijn medicatie op bij de apotheek. Ik gebruik al jaren hetzelfde pufje om mijn astma onder controle te houden en verwachtte dat ik dat pufje weer mee zou krijgen.

Groot was dan ook mijn verbazing, vermoedelijk ook duidelijk zichtbaar op mijn gezicht, toen ik zag wat ik deze keer mee zou krijgen. 
Iets totaal anders! Het leek niet eens op een pufje.
Wat was dit voor gek ding? 

De apothersassistente realiseerde zich uiteraard dat dit verwarrend kon zijn en bevestigde geruststellend dat dit 'precies hetzelfde' is, 'het bevat dezelfde werkzame stoffen' voegde ze toe.
Ik was daar niet geheel gerust op, maar moest mijn aandacht bij haar uitleg over de techniek gebruiken, dus nam voor het gemak maar aan dat ze gelijk zou hebben. 

Weer thuis liet ik aanvankelijk het nieuwe pufje ongebruikt staan. De oude voorraad was immers nog niet op. 
Toen bedacht ik dat ik de overgang mogelijk zou kunnen vereenvoudigen door afwisselend de beide pufjes te gaan gebruiken. 
Mocht er dan een lichamelijke reactie komen op de mogelijke verschillen tussen beide versies dan zou dat gelijdelijk zijn en mijn astmaklachten hopelijk niet te zeer beïnvloeden.

Al snel merkte ik dat ik het idee had dat het minder goed werkt. 
Maar er waren ook weersveranderingen, mogelijk lag het daar aan, dacht ik. 

Tot ik vanmorgen nog eens goed ging kijken naar de samenstelling. 
Het klopt dat er dezelfde werkzame stoffen in zitten. 
Maar toch is het niet 'precies hetzelfde'. Integendeel! 
Van beide werkzame stoffen is minder aanwezig. 
Per pufje krijg ik dus minder binnen. 
En mogelijk is dat wel degelijk het door mij opgemerkt verschil van minder werkzaam zijn. 

Mijn lichaam is nogal fijn afgesteld. Kleine veranderingen kunnen sterk doorwerken. 
En dus ga ik toch maar eens met mijn huisarts in gesprek. 

Want af en toe iets minder krijgen werkt wel, maar als dat over langere tijd gaat kunnen er wel degelijk problemen ontstaan. 
Voor de meeste mensen zal het weinig verschil maken. 
Maar mijn hele lichaam is autistisch en dus doet elk detail er toe! 

Ik los het nu op door af en toe een extra dosis te nemen. 
Maar als het de ziektenkostenverzekering om een besparing ging dan is die dus daarmee gelijk weer teniet gedaan. 
Geef me gewoon wat werkt! 

En dan heb ik het nog niet eens over het grote ongemak van een nieuw apparaatje moeten leren gebruiken dat weliswaar beter met getallen aangeeft wanneer het op is, maar ook per pufje direct afval produceert van een stukje metaal (aluminum? Mag hopen van niet!) en mijn milieubewustzijn nogal overstuur aan het maken is. 
Het oude pufje (links op de foto) bestaat (in ieder geval op het oog) uit 1 type materiaal. Veel beter dus voor de afvalverwerking. 

Ervaar je dit stukje als moeilijk doen (kan ik absoluut snappen, daar schreef ik het ook voor)? Dan heb je vermoedelijk geen autisme! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten